En pannkaka till motor, YSE12

Min pannkaka till motor, YSE12, skulle allt bli pannkaka?
För att se till att båten skulle vara seglingsklar till augusti började arbetet med motorn ganska tidigt, ville ha marginal för långa leveranstider mm. Till motorn fanns en startvev i en låda (den fick ligga kvar) en sötvattenkylning från martec, inga kablar,  ingen tank… Gick den runt?Jaap och olja var det i… Avgasslang låg separat… Efter lite koppling så såg det ut såhär…

YSE12 – tankar kring motorn
bakslag
Yanmar YSE12 är en encylindrig motor av äldre konstruktion. Har hört folk säga att den är outslitlig men varför byter andra ut samma motor då? Med dess 12Hk och den tvåbladiga propellern så kan jag förstå det (marschar ca 4.5kn i lagom varvtal). Alla motorstopp första året fick mig också att vilja byta. Men hur snabbt skall en segelbåt gå? 5,5kn kanske och var det verkligen motorns fel att den stannade första året? Nja det var luften…

Här är länken till verkstadshandboken som man kan ha nytta av, den hjälper en en bit på vägen:

Verkstadshandbok YSE12

 

 

Isolering från ljud.
Ett av förra årets projekt var isolering av motorrummet. Isolering samt åter isolering, sen kanske det skulle bli tyst :-), nja men bättre.

Luftfilter
Luftfilter hittade jag på biltema (art:82261), tidigare var det bara en krök in i motorn. Kanske har det hjälp mot någon smuts.
http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/MC/Reservdelar/Luftfilter/Luftfilter-koniskt-2000020541/

Instrument
Yanmars egna instrument med två lampor samt en summer lät jag ligga kvar i en låda. Jag ville ha temperaturgivare, varvräknare, laddlampa samt oljetryckslampa (om möjligt oljetrycksmätare).

Temperaturmätaren köpts från utlandet och ordinarie plugg skruvades ur blocket och den nya monterades. Den gamla var bara en bimetall för att slå på summern om motorn blev för varm.
Med temperaturmätaren kunde jag hålla koll på sötvattenkylningen som jag monterat, det visade sig ganska snabbt att termostaten behövde bytas.  När termostaten var bytt kom temperaturen upp i 80grader och låg där stadigt.

Laddlampan är som alla andra laddlampor kopplad till plus samt till generators,  DF, har jag för mig måste kolla upp.

Värmeväxlare
Vattenburen värme ger möjlighet till värmeväxlare från motorn, självklart skall en sådan monteras. Än så länge ligger den i en låda men snart skall den dit, då kommer man kunna torka ur båten när motorn är på.