Generator, byte till större/kraftfullare 15A till 155A

Laddning, laddning och laddning… 13,7V efter lång tids gång, misstänkte att min generator var för liten. Köpte en tångamperemeter och såg att den inte gav mer än ca 15A när batterierna var halvfulla. Den skulle bytas ut :-). Vilken skulle den ersättas med?, ville inte modifiera fästet för mkt.

orginalgenerator

Hitachi original generator, märkt 30A laddar ca 15A uppätt med tångamprermeter, halvfulla batterier.

 

boshgenerator

Ny generator: Bosch med nr 0 120 469 655 från en ford sierra. 250:- från laga basen 100:- frakt.  Märkt: 75A, laddar vad batterierna tar emot, ca 35A uppmätt. Har inte testat att köra 220V inverten till Micron för att maxa och se vad den klarar. Utbytbara kol, har en uppsätning i reserv. Sitter orginal 13.7V regulator på idag, skall beställa 14.5V till sommaren så får man ut lite mer effekt :-).

 

Med den nya generatorn behövdes även en längre rem. Köpte biltemas ford sierra rem där med, det är en tunn rem till denna generator samt motor (art nr:62205). En annan kul grej med generatorn är att den har förberedd W för varvräknare, så ny varvräknare installerades.

Uppdatering av generatorjobb 2016-04-05

Nu har jag äntligen beställt och fått hem regulatorn (14,5V), beställd från http://www.frejbildelar.se/generatordelar/regulatorer/laddningsregulator-3, kom hem dagen efter. Troligen var det på tiden att byta generatorkol, se bild nedan.

regulatorkol

Till vänster har vi den gamla kolhållaren/regulatorn till höger den nya. Kolen är nästan dubbelt så långa på den nya. Skall bli spännande och se hur det fungerar nu jag drar igång motorn.

Hur mycket kunde den nya generatorn ge :-)?

Specad till 75A vad får jag ut på kabeln?

IMG_2480

Drog igång micron och lät den vara på i 1min. Micron drar 800W/12V ca 66A grundladdning med bara motor på var 40A. Högsta värdet på laddningen nådde 80A och temperaturen på generatorn nådde 100 grader C. Spänningen på panelen minskade under testet från 13,7 till 12,4. Detta innebär att generatorn inte tagit hela smällen, generatorn är för liten….

Generatorn gav faktiskt mer än den var specad för, undrar om specen är vid 12V eller 14,4V. Skiljer en del: 12*75=900W alternativt 14,4*75=1080W. Skiljer 180W beroende hur man tolkar specen.
Uppmätta värdet blev ca 12,6*80=1008W.

Okej generatorn var för liten igen…. Köpte en 90A generator från en senare ford sierra med multiremskiva (skivan byttes till v-rem), betalade bara 250:- inklusive frakt. Den var specad till 90A dvs 15A mer än den gamla.

IMG_2483

85A med 90A generator. Började mäta och såg att spänningsfältet till batterierna var från 13,7 till 12,6. Det huvudsakliga spänningsfallet var på de två huvudbrytarna. Generatorn blev doch väldigt varm, efter 7min med micron på så var generatorn 120 grader. En temperatur som jag inte vill ha i motorrummet.

Kylningen på generatorn samt huvudbrytarna var flaskhalsen i detta test.  Målet är att ha ca 13,7V på batteierna när micron är på och temperaturen på generatorn skall inte överstiga temperaturen på resten av motorn.
Söker vidare på  generatorer och hittar en som borde hålla måttet med råge. Generatorn är specad till 155A och är vattenkyld. 155A*12,6V= 1953W ur generatorn skall man teoretiskt kunna få ut 2kw. Generaorn kräver dock en multirem, blir ett vinterprojekt att byta ut remmen på vevaxeln till multrem samt att modifiera fästet till generatorn på motorn . Detta fäste är ca 2cm smalare.

IMG_2654

Generatorn är demonterad ur en Renault Scenic på returbilen i Kungsåra, den satt som berget… men var mycket billigare än på bildelsbasen.

IMG_2655

Vattenkyld samt hög effekt,vad kommer flaskhalsen bli denna gång? För liten motor kanske?

 

REmhjul Axel för frmmar IMG_2955 IMG_2936 IMG_2935

 

2017-02-02: Den nya remskivan på köksbordet.

IMG_3060

Denna kopplingen monterades aldrig dit på yanmarn, men på den nya motorn skall generatorn monteras. Som tillbehör finns en remskiva med två spår, perfekt 😀.

47AB3E86-2D51-4401-8E3E-095C21575A34

Remskivan testades på vevaxeln.

1247111D-D292-4885-AD04-0CED977F2C07