Laddning, laddning och laddning… 13,7V efter lång tids gång, misstänkte att min generator var för liten. Köpte en tångamperemeter och såg att den inte gav mer än ca 15A när batterierna var halvfulla. Den skulle bytas ut :-). Vilken skulle den ersättas med?, ville inte modifiera fästet för mkt.
Med den nya generatorn behövdes även en längre rem. Köpte biltemas ford sierra rem där med, det är en tunn rem till denna generator samt motor (art nr:62205). En annan kul grej med generatorn är att den har förberedd W för varvräknare, så ny varvräknare installerades.
Uppdatering av generatorjobb 2016-04-05
Nu har jag äntligen beställt och fått hem regulatorn (14,5V), beställd från http://www.frejbildelar.se/generatordelar/regulatorer/laddningsregulator-3, kom hem dagen efter. Troligen var det på tiden att byta generatorkol, se bild nedan.
Hur mycket kunde den nya generatorn ge :-)?
Specad till 75A vad får jag ut på kabeln?
Generatorn gav faktiskt mer än den var specad för, undrar om specen är vid 12V eller 14,4V. Skiljer en del: 12*75=900W alternativt 14,4*75=1080W. Skiljer 180W beroende hur man tolkar specen.
Uppmätta värdet blev ca 12,6*80=1008W.
Okej generatorn var för liten igen…. Köpte en 90A generator från en senare ford sierra med multiremskiva (skivan byttes till v-rem), betalade bara 250:- inklusive frakt. Den var specad till 90A dvs 15A mer än den gamla.
Kylningen på generatorn samt huvudbrytarna var flaskhalsen i detta test. Målet är att ha ca 13,7V på batteierna när micron är på och temperaturen på generatorn skall inte överstiga temperaturen på resten av motorn.
Söker vidare på generatorer och hittar en som borde hålla måttet med råge. Generatorn är specad till 155A och är vattenkyld. 155A*12,6V= 1953W ur generatorn skall man teoretiskt kunna få ut 2kw. Generaorn kräver dock en multirem, blir ett vinterprojekt att byta ut remmen på vevaxeln till multrem samt att modifiera fästet till generatorn på motorn . Detta fäste är ca 2cm smalare.
2017-02-02: Den nya remskivan på köksbordet.
Denna kopplingen monterades aldrig dit på yanmarn, men på den nya motorn skall generatorn monteras. Som tillbehör finns en remskiva med två spår, perfekt 😀.
Remskivan testades på vevaxeln.