Luft luft åter luft “Motorstop”

Luft, luft och åter luft
När jag installerade motorn gjorde jag några tabbar/felkonstruktioner som ledde till motorstoppen, börjar med dem. De berodde framför allt på luft, läckage och ett svårluftat system. Dieselmatningnen till motorn hade jag gjort med en sugslang, uppifrån och ner till botten av tanken. På slangen monterade jag sedan en elektrisk matarpump(aldrig igen, usch, den rök..).  Matarpumpen skulle gå när motorelen var på och slangarna kunde luftas vid motorn.

För att lufta motorn öppnas bajonettskruven på dieselpumpen tills all luft är borta, det bubblar och spottar. Därefter går man vidare till spridaren. Spridarröret skruvas bort från spridaren, dekompressionshantaget hålls nedtryckt, gasar fullt och man låter startmotorn gå tills de puffar ut diesel utan luft ur röret. Med spridarröret på plats så startade motorn som ett skott :-). (ps kommer det ingen diesel, kalibrera gasreglaget, finns beskrivet i handboken).

En vecka senare när jag skulle starta igen så hände inget. Dags för luftning igen :-). Jag hade förhoppning om att det var lite luft som skulle komma ut tillslut men luft problemet slutade aldrig. Jag gillade inte konceptet med att ha matarpump som kunde gå sönder och att en luftbubbla kunde hamna i kröken längst upp på dieselslangen.

Första året gick matarpumpen sönder, skedde på andra semesterdagen och absolut på fel ställe, kunde gått illa. Löste det med en bälgpump, en sådan man har till utombordare (blev en knepig procedur vid varje luftning), under gång var det ju självtryck. Jag upptäckte med tiden att dieselpumpen läckte diesel, den svettades diesel, hmm det måste varit därifrån luften kom. Höll jag på att tröttna på min pannkaka. Startade ibland perfekt, stannade ibland och tilliten försvann. Skulle jag köpa en ny, det är ju det som alla andra verkar göra när de gamla strular. skall man ge upp?.. 

läckage

En illustration om vad som var fel… eller kunde vara fel..

Diselpumpen, det var den övre packningen som torkat ut och läckte diesel.

Den övre packningen var den enda delen som hindrade dieseln från att sippra ut det måste vara den som felade.

Jag lät faktiskt bli problemet med pannakkan fram tills den dagen då pappa frågade mig om jag hade något rostfritt som skulle svetsas, båten låg då på land och svarade: Ja, min dieseltank. Jag hade skissat på en lösning: Det skulle bli en tapp på botten av tanken med en kran. På detta sätt kunde luften inte fastna och behovet av pump skulle försvinna och jag kunna lufta själ, systemet skulle till och med bli lite självavluftande.

Svetsad diseltank och tätad pump, kan detta vara lösningen?

Svetsa diseltank och täta pump, kanske var detta lösningen?

Jag skruvade även bort dieselpumpen och spridaren och lämnade in dem för service. Spridaren hade öppnat för tidigt och var åtgärdad och packningen hade blivit  bytt i pumpen, skulle den hålla tätt nu?

Tanken kom tillbaka från svetsning. Skulle motorn bli mer pålitlig? Allt kopplades in och deiselpumpen kalibrerades enligt beskrivning i manualen. Motorn startade och förhoppningarna var höga på att problemet med luft var borta. En vecka senare var det sjösättning, väl i vattnet startade motorn direkt :-) , jag puttrade ut en bit ut från bryggan och motorn hostade till och stannade…  Alla verktyg för luftning låg bredvid motorn, luftade den lite snabbt, den startade inte ändå, vad nu då?, kalibrerade om dieselpumpen, sedan dess har jag inte luftat motorn :-) och jag lyckades hoppa över att bli bogserad.

Dagen efter drog jag ut en timme för motor, den gick klockrent :-), den sommaren gick motorn säkert 40h utan problem, den läcker visserligen olja och ryker lite blått…. Vad kan det vara. Nedan är en video på när motorn går en semesterdag 2015. Man kan se den utbytta generatorn till höger samt att utrymmet blivit ljudisolerat :-).