Optimering av rorkult, (Glapp, Lås & Förlängare)

Nu har jag seglat båten i två år och stått ut med rorkulten som gnider mot sittbrunnen och glappet i rorkultskopplingen samt en knarrande rorkultsförlängare.

gnid_web

För att höja upp rorkulten gängades ett M6 hål upp i bronskopplingen varpå en skruv gängades i.

M6-Gäng-för-skruva_web

 

IMG_1723

Med en liknande skruv som ligger i bakgrunden justerades rorkulten upp från skrovet. Det blev genast mycket enklare att vicka på rodret :-).

 

IMG_1729

Hålen i det rostfria beslaget var för stora men på hjertmans fanns lösningen. En bussning på varje sida och spelet mellan beslaget och bulten minskade radikalt. Vid muttern kan man se bussningen på utsidan och inuti beslaget ser man hur bussningen minskat hålet och det radiella spelet.

IMG_1726

Den tidigare rorkultsfärlängaren hade en metallänk vid trät, denna glappade ca 1cm varje gång när man skulle styra till andra hållet. Med denna lösning från Spinlock hoppas jag att glappet försvinner och känslan att styra förbättras. Efter justeringen av höjden på rorkulten kommer troligtvis fästet för autopiloten behöva ändras.

IMG_1731

Här är rorkulten med utfälld samt utdragen rorkultsförlängare. Om några veckor skall den testas.

 

Räcker dessa åtgärder? Det finns åtminstone två saker till som kan förbättras.

 

Roderlås

Jag seglar en del ensam, dvs har enbart två händer att jobba med. Som det är idag måste jag ha en hand på rodret och en kvar till annat. Jag har visserligen autopilot som fungerar bra, men under korta perioder på ca 5s är det inte lönt att koppla in autopiloten. Jag funderar istället på ett roderlås. Hittade en bra länk som testar roderlås.

http://www.pbo.co.uk/gear/tiller-locks-tested-23943

Hittade även ett roderlås i en låda i garaget :-), men aningen omodern.

IMG_1760

Enkel låsning för löpande snöre som låses fast när spaken dras till vänster

IMG_1761

Framsidan av låset, finns inga fina ytor där linan kan glida fritt, bara de rostfria metallbleckens kanter.

Efter att ha läst en del kom jag fram till ett följande “Tiller lock” skulle passa mig bäst.

http://www.hjertmans.se/produkter/segling/rorkultforlangare/roderlas/roderlaset-tiller-lock

Lite dyrt men enkelheten med låset lockar. Man spänner linan lagom, sedan räcker det med att man lyfter rorkulten så blir rorkulten låst. Detta lås förutsätter att rorkulten stannar kvar när man lyft den. För mig innebär det att jag måste byta bult till rorkulten med gänglåsning som går att dra åt ordentligt :-).

Ja då var det väl bara att åka till Hjertmans igen.

IMG_1785

Inhandlat, ligger på golvet och väntar på att få monteras.

 

Inhandlat och monterat.

låsmutter

Monterad låsmutter, fick dra åt ordentligt innan rorkulten fastnade i uppfällt läge

 

tillerlock

Roderlåset monterat och testat på land. Ser fram emot att testa på sjön snart.

Optimering av inkoppling av autopilot.
Sista saken att optimera väntar jag med, det är inkopplingen av autopiloten.

Jag skulle vilja koppla en motor till linan som låser rorkulten som styrs av datorn i den befintliga autopiloten.
På så vis skulle man kunna koppla in auto genom att lyfta rorkulten samt trycka på auto.
På befintligt system måste jag först häkta på autopiloten, se till att armen är i rätt längd sedan trycka på auto.
Det går inte riktigt lika snabbt, men det får bli vinterjobb.