Nu har jag seglat båten i två år och stått ut med rorkulten som gnider mot sittbrunnen och glappet i rorkultskopplingen samt en knarrande rorkultsförlängare.
För att höja upp rorkulten gängades ett M6 hål upp i bronskopplingen varpå en skruv gängades i.
Räcker dessa åtgärder? Det finns åtminstone två saker till som kan förbättras.
Roderlås
Jag seglar en del ensam, dvs har enbart två händer att jobba med. Som det är idag måste jag ha en hand på rodret och en kvar till annat. Jag har visserligen autopilot som fungerar bra, men under korta perioder på ca 5s är det inte lönt att koppla in autopiloten. Jag funderar istället på ett roderlås. Hittade en bra länk som testar roderlås.
http://www.pbo.co.uk/gear/tiller-locks-tested-23943
Hittade även ett roderlås i en låda i garaget :-), men aningen omodern.
Efter att ha läst en del kom jag fram till ett följande “Tiller lock” skulle passa mig bäst.
http://www.hjertmans.se/produkter/segling/rorkultforlangare/roderlas/roderlaset-tiller-lock
Lite dyrt men enkelheten med låset lockar. Man spänner linan lagom, sedan räcker det med att man lyfter rorkulten så blir rorkulten låst. Detta lås förutsätter att rorkulten stannar kvar när man lyft den. För mig innebär det att jag måste byta bult till rorkulten med gänglåsning som går att dra åt ordentligt :-).
Ja då var det väl bara att åka till Hjertmans igen.
Inhandlat och monterat.
Optimering av inkoppling av autopilot.
Sista saken att optimera väntar jag med, det är inkopplingen av autopiloten.
Jag skulle vilja koppla en motor till linan som låser rorkulten som styrs av datorn i den befintliga autopiloten.
På så vis skulle man kunna koppla in auto genom att lyfta rorkulten samt trycka på auto.
På befintligt system måste jag först häkta på autopiloten, se till att armen är i rätt längd sedan trycka på auto.
Det går inte riktigt lika snabbt, men det får bli vinterjobb.