Efter att ha åkt Götakanal och rundat sydligaste Sverige med vår trotjänare (YSE12) fanns en längtan efter en större motor, mer hästar
Tankarna gick från att köpa en ny till att köpa en begagnad om det kom ut någon på blocket. En dag i Januuari kom det ut en Sole disel med 26hk och 150H på mätaren, den fick det bli.
Motorn skulle ha stått länge var det sagt, vilket märktes då samtliga dieselledningar läckte som ett soll vid första luftningen.
Väl hemma på garageuppfarten så var det dags att koppla in el samt diesel och vatten och starta.
Efter provstarten så blev upplyft på kärran och fick åka iväg på tvätt.
På kärran hade den ju inget att göra så kastade ner den i båten. Men där stod det en annan.
När den gamla väl var ur så stoppades den nya in.
Innan jag lyft i den gamla motorn hade jag mätt upp att det var 2.5cm skillnad på motorbäddshöjden, dvs den nya behövde 2.5cm längre upp.
105mm minus 90mm (två 45 reglar) –>> Motorns fötter är 15mm under centrum på propelleraxeln. Motorfästet i båten var 40mm från centrum på propelleraxeln dvs 25mm skillnad.