Propeller LH13x11 folding till fast

Dåligt drag i motorn…
Med min tidigare propeller, en folding 13×11 gjorde jag ca 4,6kn vid rimligt varvtal (inga överdrivna vibrationer samt lagom ljudnivå).  Optimal marschfart för motor tycker jag är ca 5.5kn, då skulle jag vara supernöjd. De hände även att propellern inte slog ut samt ett den slog varje gång den åkte ut, obehagligt ljud. Jag vet att jag kommer missa lite fart vid segling men vill ha en pålitlig drivlina. Hittade denna sida med lite olika förslag till propeller.
http://www.marinedieseldirect.com/yanmar/shopping/parts_references/prop.php
Jag siktar på en vänster 14×11 tvåbladig för att inte minska farten vid segling för mycket (vanlig för YSB8 som har 3:1 i utväxling). Nedan kan man se den gamla propellern, var tvungen att skära bort den med vinkelslipen.

 

 

propeller_samman

Propellern avsågad från axeln. Satt ganska hårt.

För att kunna beställa en ny propeller tog jag måtten på propelleraxeln, konan, kilen mm.

axel_samman

Alla mått, på axel, kona samt kil. Konens längd är  55,96mm minskningen i diameter är 24,66mm-19,27mm=5,39mm   5,39mm/55,96mm=0,096 –> 1:10 Kona. 

Å vad var det för backslag…?

bakslag

Utväxlingen 3000:1518 –> 2:1. Nu borde all info finnas, tror i och för sig att de vill ha vikten också, den är på 4ton.

Mina tankar om propellern i tabellformat:

Pitch (tum/varv) 11
cm/varv 27,94
m/varv 0,2794
motorvarv 1800 (osäker på varvtalet)
ratio 0,506
max sträcka per min (m) 254,4775
max sträcka per h 15268,65
Max distans per timme 8,244412 knop
verklig fart 5
“skruveffektivitet” 0,606471 60%
slip 0,393529 40%

 

Ja vad säger man om det? hade slip:en varit 30% så hade farten varit (linjärt, tyvärr har vi vågbildning) 5*1,167=5,83kn.

trebladig 0,52