Utombordare som går på 12V, 36V? (elcykelbatteri).
Minn kota C2 40 är en 12V elutombordare som drar max 42A och har fem fartlägen fram och 3 bakåt.
Kraften framåt är 18.1Kg
Lite mätningar på motorn gav resultatet, dålig motorstyrning :-(, ser ut som att all motorreglering sker via effektresistorer, BRA!!!
Mellan lägena varierade motståndet, vilket tyder på effektresistorer i serie med motorn. Läge 5 borde ha direkt kontakt med motorn. I detta lägge kan en annan regulator kopplas in på “sladden”. Ytterligare ett test utfördes, spänningen mättes på kablarna vid rotation och kunde uppmätas, dvs inga transistorer emellan.
Tanken är att kunna köra motorn via ett 36V litiumbatteri men spänningen får ju max vara 12 (14V).
Modern motorstyrning sker via PWM stryning, dvs pulsmodulering (Ton/Toff= Dutycycle).
För att få max 14V från 36V så får DC vara högst 40%. (pga induktansen kommer spänningen inte nå 36V vid 15kHz)
Inväntar bild på den beställda motorregulatorn.
Motståndet över vridpotten skall mätas, dess resistans skall var 40% av två paralellkopplade resisorer (vridpot+”kalibreingsmotstånd”), dvs motståndet skall vara 1,5ggr större än potentiometerns.
Visa bild.
Sen måste vi kontrollera effekten också, kommer bild på det också när mätaren är hemma.
2017-02-03: Mätaren hemma, kopplade in en ledlampa för att se hur den fungerade. Dubbelkollade även med en multimeter, såg ut att ha bra noggrannhet.
Nu kommer förbrukningen att blir övervakad, lättare att undvika motorstopp, litiumbatterier faller tvärt när de är slut.